Kids Spellen & Leermiddelen
Tijdens het werken met dyslectische kinderen gebruik ik veel spelmateriaal, leren en automatiseren is daarmee veel leuker en verveelt nooit. De kinderen zijn erg gemotiveerd en oefenen graag spelenderwijs. Wel mis ik regelmatig materiaal, of ontbreken er net belangrijke letters in een spel. Zo is Kids Spellen & Leermiddelen ontstaan. Ik gebruik mijn hobby tekenen en schilderen tegenwoordig om spellen en materialen te maken, die gebruikt kunnen worden als oefenmateriaal op b.v. scholen, in bijles- en remedial teachingpraktijken en natuurlijk ook gewoon thuis! Spellen met een zo compleet mogelijk aanbod van letters, specifiek ook gericht op b.v. de moeilijke letters en meertekenklanken. Inmiddels is het eerste Klankenmemoryspel verschenen en ook de bijbehorende posters zijn inmiddels gedrukt.
Het is mijn bedoeling het aanbod verder uit te breiden met o.a. nieuwe memory- en kwartetspellen, posters en andere leermiddelen, zodat er een breed aanbod ontstaat voor kinderen die leren lezen en schrijven, kinderen die daar moeite mee hebben, kinderen met (een vermoeden van) dyslexie en kinderen die Nederlands gaan leren. Ook de spellingsregels gaan t.z.t. aan bod komen in het materiaal. Alle producten worden met het thema dieren ontwikkeld, dieren vallen meestal goed in de smaak bij kinderen. Door het spelenderwijs oefenen en de visuele ondersteuning te combineren met auditieve ondersteuning (het benoemen) lukt het vaak beter om tot automatisering te komen, omdat er twee leerkanalen tegelijk gebruikt worden (Blomert, 2011; Justice, Pence, Bowles, & Wiggins, 2006; Loykens, Ruijssenaars, Bron & Van Mameren-Schoehuizen, 2006). De extra oefening die (dyslectische) kinderen nodig hebben kan zo op een aantrekkelijke manier aangeboden worden!