Werken met spelmateriaal
Tijdens het werken met dyslectische kinderen, gebruik ik veel spelmateriaal. Leren en automatiseren is daarmee veel leuker en verveelt nooit. De kinderen zijn erg gemotiveerd en oefenen graag spelenderwijs. Vaak gebruik ik hierbij memoryspellen en kwartetspellen. Door het spelenderwijs oefenen en de visuele ondersteuning te combineren met auditieve ondersteuning (het benoemen) lukt het vaak beter om tot automatisering te komen, omdat er twee leerkanalen tegelijk gebruikt worden (Blomert, 2011; Justice, Pence, Bowles, & Wiggins, 2006; Loykens, Ruijssenaars, Bron & Van Mameren-Schoehuizen, 2006). De extra oefening die (dyslectische) kinderen nodig hebben kan zo op een aantrekkelijke manier aangeboden worden! Ook voor kinderen met dyscalculie zijn er spellen in de handel met cijfers, rekensommen en andere belangrijke rekenonderdelen, zoals b.v. klokkijken. Op deze aantrekkelijke manier kun je ook thuis goed oefenen!