Lees- en spellingsproblemen bij kinderen kunnen veroorzaakt worden door een leerstoornis, genaamd dyslexie. Kinderen met dyslexie hebben een hardnekkig probleem met het leren lezen en/of spellen. Lezen en spellen zijn belangrijke vaardigheden die in de gehele (school)loopbaan centraal staan, ook bij andere vakken. Kinderen met dyslexie hebben vaak gerichte hulp nodig bij het leren lezen en spellen en daarnaast ook faciliteiten om de belemmering van de dyslexie te verkleinen. Veel voorkomende kenmerken van dyslexie zijn:
Moeite met het onthouden van de kleuren
Moeite met letterherkenning
Moeite met cijferherkenning
Moeite met hakken/plakken/rijmen
Weinig interesse in boeken
Moeite met het automatiseren van feitjes b.v. de dagen van de week, de maanden, de rekentafels
Verwisseling van letters bij spelling, zoals: d/b, f/v, ei/ij, au/ou, ie/ei, u/eu
Moeite met het toepassen van de spellingsregels
Leestempo blijft traag
Extra hulp heeft te weinig of slechts tijdelijk effect
Moeite met opnemen van de inhoud van een tekst
Moeite met de vreemde talen
Onderzoek naar dyslexie (waarbij ook een intelligentieonderzoek gedaan wordt) is in mijn praktijk mogelijk. Als er sprake is van dyslexie bij een kind wordt er tevens een 'dyslexieverklaring' afgegeven. Met deze verklaring is het mogelijk op school bepaalde faciliteiten te krijgen, zoals extra (examen)tijd en het gebruik van hulpmiddelen.