Dr. J.M.P. Verpalen
Registerpsycholoog NIP/Kind & Jeugd
Zuid-Westsingel 8
4611 KE Bergen op Zoom
Tel: 06-51022438
Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Praktijk voor psychologisch onderzoek bij kinderen en jongeren



Lees- en spellingsproblemen bij kinderen kunnen veroorzaakt worden door een leerstoornis, genaamd dyslexie. Kinderen met dyslexie hebben een hardnekkig probleem met het leren lezen en/of spellen. Lezen en spellen zijn belangrijke vaardigheden die in de gehele (school)loopbaan centraal staan, ook bij andere vakken. Kinderen met dyslexie hebben vaak gerichte hulp nodig bij het leren lezen en spellen en daarnaast ook faciliteiten om de belemmering van de dyslexie te verkleinen. Veel voorkomende kenmerken van dyslexie zijn:

Moeite met het onthouden van de kleuren

Moeite met letterherkenning

Moeite met cijferherkenning

Moeite met hakken/plakken/rijmen

Weinig interesse in boeken

Moeite met het automatiseren van feitjes b.v. de dagen van de week, de maanden, de rekentafels

Verwisseling van letters bij spelling, zoals: d/b, f/v, ei/ij, au/ou, ie/ei, u/eu

Moeite met het toepassen van de spellingsregels

Leestempo blijft traag

Extra hulp heeft te weinig of slechts tijdelijk effect

Moeite met opnemen van de inhoud van een tekst

Moeite met de vreemde talen

 
Onderzoek naar dyslexie (waarbij ook een intelligentieonderzoek gedaan wordt) is in mijn praktijk mogelijk. Als er sprake is van dyslexie bij een kind wordt er tevens een 'dyslexieverklaring' afgegeven. Met deze verklaring is het mogelijk op school bepaalde faciliteiten te krijgen, zoals extra (examen)tijd en het gebruik van hulpmiddelen.



                                             ei geit met sik.jpg met tekst 2      ij 23 met tekst
kids&test02 tn
circels