Hardnekkige rekenproblemen kunnen veroorzaakt worden door een leerstoornis, genaamd dyscalculie. Kinderen met dyscalculie kunnen grote moeite hebben met het automatiseren van eenvoudige sommetjes en de rekentafels, het begrijpen van hoeveelheden en de herkennen van de bijbehorende cijfers. Ook de rekenbewerkingen zijn voor hen vaak grote struikelblokken. De bekendheid met dyscalculie lijkt wat minder groot dan de bekendheid van dyslexie, hieronder staan enkele veel voorkomende kenmerken van dyscalculie:
Moeite met het vergelijken van hoeveelheden
Moeite met leren tellen en telactiviteiten
Moeite met het benoemen van vormen en kleuren
Moeite met het (na)bouwen van constructies van blokken of lego
Moeite met cijferherkenning
Moeite met het leggen van puzzels
Moeite met het opschrijven van getallen
Moeite met het lezen van getallen
Moeite met automatiseren, zoals leren klokkijken en het leren van de rekentafels
Moeite met het onthouden en toepassen van de rekenstrategieën
Als er sprake is van dyscalculie bij een kind is het mogelijk om gerichte hulp en oefening te bieden. Ook kan een kind met dyscalculie na uitgebreid onderzoek een 'dyscalculieverklaring' krijgen. Scholen kunnen kinderen met deze verklaring extra faciliteiten bieden, zoals meer (examen)tijd en het gebruik van een hulpkaart. Onderzoek naar dyscalculie is mogelijk in mijn praktijk en gaat gepaard met een volledig intelligentieonderzoek. Indien een bestaand intelligentieonderzoek aanwezig is, dat niet ouder is dan twee jaar, kan dit worden meegenomen in het onderzoek. Dyscalculie gaat verhoogd samen met dyslexie.